Εγγραφείτε στο Newsletter!!
 
ΑΡΘΡA  >> Διατροφή >> Ενυδάτωση για εγκύους και μητέρες που θηλάζουν


img_4fa5a79a8d5a3.jpg

Το νερό και τα μεταλλικά άλατα αποτελούν βασικά συστατικά για την ανάπτυξη της νέας ζωής. Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, το νερό βοηθά το γυναικείο σώμα να προσαρμοσθεί στις αλλαγές που λαμβάνουν χώρα, αλλά και να ανακουφισθεί από τις διάφορες διαταραχές. Επίσης, η σωστή ανάπτυξη του εμβρύου εξαρτάται από την πρόσληψη όλων των απαραίτητων θρεπτικών συστατικών και συνεπώς από το σωστό επίπεδο ενυδάτωσης.
Η κλιματική αλλαγή και η αλλαγή στον τρόπο ζωής έχει επηρεάσει τις συνήθειες του σύγχρονου ανθρώπου ως προς την κατανάλωση υγρών, με μια πλειάδα νέων ειδών ποτών να προσφέρονται προκειμένου να καλυφθούν οι ημερήσιες ανάγκες του. Οι εξελίξεις αυτές καθιστούν επιτακτική την αναθεώρηση των δεδομένων ως προς το επιθυμητό επίπεδο ενυδάτωσης κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.
Στις μέρες μας λοιπόν προσφέρεται τεράστια ποικιλία ποτών στις εγκύους και τις μητέρες που θηλάζουν προκειμένου να «σβήσουν» τη δίψα τους. Έτσι λοιπόν για παράδειγμα, οι φυσικοί χυμοί συστήνονται ανεπιφύλακτα, ενώ τα αναψυκτικά και τα ποτά που περιέχουν καφεΐνη και ζάχαρη και ελέγχουν ως ένα βαθμό τις θερμίδες που λαμβάνονται από το φαγητό και το ποτό, θα πρέπει να καταναλώνονται με προσοχή.
Η σωστή κατανάλωση ποτών που περιέχουν ορισμένη ποσότητα ζάχαρης και μεταλλικών αλάτων μπορεί να συμβάλλει σημαντικά στη σωστή ενυδάτωση του οργανισμού, ή ακόμα και στην αντιμετώπιση περιπτώσεων ήπιων μορφών αφυδάτωσης. Αυτή η συμβολή τους στην επίτευξη του άριστου επιπέδου ενυδάτωσης οφείλεται στο ότι η κατανάλωσή τους βοηθάει στο ταχύτερο άδειασμα του στομάχου.  
Στο κείμενο που ακολουθεί επιχειρείται να παρουσιασθούν ορισμένες γενικές αρχές πάνω στο θέμα της ενυδάτωσης και της πρόσληψης μεταλλικών αλάτων κατά τη διάρκεια τόσο της εγκυμοσύνης όσο και αργότερα του θηλασμού.

ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ

1.    Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης η ποσότητα του αίματος στον οργανισμό αυξάνει κατά 45% (± 1800 ml). Αυτή η αύξηση είναι ζωτική και απαραίτητη προκειμένου να διατηρηθεί η σωστή ροή στη μήτρας και τον πλακούντα που είναι τόσο αναγκαία για την ανάπτυξη του εμβρύου.
2.    Η κατακράτηση υγρών είναι μια φυσιολογική αλλαγή κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Οφείλεται στη μείωση της ωσμωτικότητας του πλάσματος και  στην έκκριση αντιδιουριτικών ορμονών.
3.    Μια έγκυος γυναίκα θα πρέπει να αυξήσει την πρόσληψη υγρών προκειμένου να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες της, ανάλογα και με το στάδιο της εγκυμοσύνης. Συνιστάται η πρόσληψη περίπου 2,7 λίτρων υγρών ανά ημέρα, εγκαταλείποντας το γενικό κανόνα των 8 -10 ποτηριών που ισχύει υπό φυσιολογικές συνθήκες.
4.    Εξαιτίας ορμονικών αλλαγών, το αίσθημα της δίψας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης αμβλύνεται, με αποτέλεσμα το σώμα να καθυστερεί να «δηλώσει» την ανάγκη του για νερό. Γι αυτό και θα πρέπει οι σε τακτά διαστήματα να καταναλώνονται υγρά, ακόμα και αν η έγκυος δεν αισθάνεται δίψα.
5.    Το μητρικό γάλα αποτελείται σε ποσοστό μέχρι 90% από νερό. Μια γυναίκα που θηλάζει θα πρέπει συνεπώς να καταναλώνει ικανή ποσότητα υγρών ώστε να διασφαλίσει την ημερήσια παραγωγή γάλακτος και να διατηρήσει ένα ικανοποιητικό επίπεδο ενυδάτωσης.
6.    Το νερό και τα υπόλοιπα υγρά είναι το κλειδί για την επίτευξη ικανοποιητικής ενυδάτωσης. Ποτά που περιέχουν ορισμένη ποσότητα μεταλλικών αλάτων, ιδιαίτερα νατρίου, και γρήγορα απορροφώμενων σακχάρων μπορούν να προσφέρουν καλύτερη ενυδάτωση.
7.    Εκτός από τα υγρά, τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε νερό, όπως τα φρούτα και τα λαχανικά (καρπούζι, πεπόνι, φράουλες, πορτοκάλια, τομάτες, καρότα κ.α.) μπορούν να βοηθήσουν στη διατήρηση ενός ικανοποιητικού επιπέδου ενυδάτωσης, να βελτιώσουν τη λειτουργία του εντέρου και να εμποδίσουν τη δυσκοιλιότητα.
8.    Καθώς το νερό δεν έχει θερμίδες, δεν επηρεάζει την αύξηση του πάχους, αν και έχει επιπτώσεις στο βάρος. Τα 2/3 της συνολικής αύξησης βάρους κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης οφείλονται στα υγρά που κατακρατούνται στους ιστούς και τα όργανα και στην αύξηση του όγκου του αίματος. Πρόκειται όμως για μια παροδική αύξηση βάρους η οποία εξαλείφεται μετά τη γέννα  και κατά τη διάρκεια των μεταγεννητικών σταδίων.
9.    Η κατανάλωση υγρών με ποικίλες γεύσεις μπορεί να ενθαρρύνει την αύξηση της ημερήσιας πρόσληψης, προκειμένου να διατηρηθεί ένα ικανοποιητικό επίπεδο ενυδάτωσης και να αποφευχθούν περιπτώσεις αφυδάτωσης.
10.    Οι έγκυες γυναίκες θα πρέπει να κάνουν κάποιου είδους ήπιας αεροβικής άσκησης (περπάτημα, κολύμβηση), αποφεύγοντας πάντα την έκθεση στον ήλιο και τον κίνδυνο δημιουργίας συσπάσεων. Είναι πολύ σημαντικό να ανανεώνονται τα υγρά και τα μεταλλικά άλατα του οργανισμού μέσω της εφίδρωσης και της πρόσληψης νέων.

ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

1.    Το νερό διευκολύνει τη ροή των θρεπτικών συστατικών στη κυκλοφορία του αίματος των εμβρύου και τη διασπορά τους σε όλο σώμα
2.    Η δυσκοιλιότητα είναι σύνηθες φαινόμενο κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, αλλά μπορεί να εξελιχθεί σε σοβαρό πρόβλημα αν η έγκυος δεν καταναλώνει αρκετές ποσότητες υγρών.
3.    Η κατανάλωση υγρών σε τακτά διαστήματα μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση της ναυτίας και της καούρας από τα γαστρικά υγρά.
4.    Η αύξηση στην κατανάλωση υγρών αυξάνει την παραγωγή ούρων που απομακρύνουν τις τοξίνες από το σώμα και μειώνουν τις πιθανότητες δημιουργίας πέτρας στα νεφρά ή μολύνσεων του ουροποιητικού.
5.    Το νερό και τα λοιπά υγρά βοηθούν στην αντιμετώπιση της αφυδάτωσης, η οποία κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης μπορεί να είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη, προκαλώντας πονοκέφαλο, ναυτία ή ακόμα και συσπάσεις κατά το τρίτο τρίμηνο.
6.    Οι μητέρες που θηλάζουν θα πρέπει να αυξάνουν την πρόσληψη υγρών και να μην περιορίζουν την ικανοποίηση του αισθήματος της δίψας, που σε αυτό το στάδιο είναι αυξημένο.
7.    Στην υπερέμεση και την οξεία γαστρεντερίτιδα υπάρχει σημαντική απώλεια μεταλλικών αλάτων λόγω του εμετού και της διάρροιας. Η κατανάλωση ποτών που περιέχουν μεταλλικά άλατα μπορεί να εξασφαλίσει ένα ικανοποιητικό επίπεδο ενυδάτωσης, αλλά και να συμβάλλει στην αντιμετώπιση των συγκεκριμένων προβλημάτων που συχνά παρατηρούνται κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

•    Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και του θηλασμού συνιστάται η πρόσληψη 2,5 – 3 λίτρων υγρών σε μικρές ποσότητες και σε τακτά χρονικά διαστήματα
•    Η επαρκής ενυδάτωση κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης ωφελεί τόσο την εγκυμονούσα όσο και το έμβρυο
•    Σε περίπτωση αυξημένης απώλειας υγρών λόγω σωματικής άσκησης, καιρικών συνθηκών, πυρετού, εμετών, διάρροιας κλπ είναι ζωτικής σημασίας η διατήρηση ικανοποιητικού επιπέδου ενυδάτωσης
•    Ποτά πλούσια σε μεταλλικά άλατα προσφέρουν επιπλέον όφελος όταν πρέπει να αντιμετωπισθεί η απώλεια υγρών και ηλεκτρολυτών.

--------------------------------------------------------------------------------

Nutri - Care

Λ. Αλεξάνδρας 192β - Αμπελόκηποι

Λ. Ιασωνίδου 54β - Ελληνικό



Αρθρογράφος: Παπαδοπούλου Αναστασία, Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

Click here to open the popup

Μην ξαναχάσετε ποτέ τα νέα του Nutri-Care

Εγγραφείτε στο Newsletter μας

Συμπληρώστε το email σας στο παρακάτω πεδίο και επιλέξτε Subscribe
Υποβολή