Εγγραφείτε στο Newsletter!!
 
ΑΡΘΡA  >> Διατροφή >> Ενυδάτωση για ηλικιωμένους


img_5054e0471e932.jpg

Το νερό και τα μεταλλικά άλατα αποτελούν απαραίτητα συστατικά για την ανάπτυξη ζωής. Οι παράγοντες αυτοί αποκτούν ακόμα μεγαλύτερη σημασία με το πέρασμα του χρόνου. Οι ιλιγγιώδεις ρυθμοί ζωής στη σύγχρονη κοινωνία, σε συνδυασμό με τις κλιματικές και περιβαλλοντικές αλλαγές ενισχύουν την ανάγκη της σωστής ενυδάτωσης του οργανισμού, ανάγκη η οποία είναι παρούσα και επιτακτική πάντα και όχι μόνο κατά τη διάρκεια του θέρους. Στο πλαίσιο αυτό, η κατανάλωση ποτών με συγκεκριμένη περιεκτικότητα σακχάρων και μεταλλικών αλάτων μπορεί να συμβάλλει στην επίτευξη ενός ικανοποιητικού επιπέδου ενυδάτωσης του οργανισμού, στην προφύλαξη αλλά και στην αντιμετώπιση περιπτώσεων ήπιας αφυδάτωσης.
Οι συμβουλές που ακολουθούν μπορούν να βοηθήσουν ηλικιωμένα άτομα να διατηρήσουν την υδροηλεκτρολυτική ισορροπία του οργανισμού τους και να εμποδίσουν την εμφάνιση συμπτωμάτων αφυδάτωσης, τα οποία συχνά δεν γίνονται αντιληπτά σε αυτή τη συγκεκριμένη ηλιακή ομάδα.

ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

1.Συνιστάται η πρόσληψη 6 – 8 ποτηριών υγρών ημερησίως, κυρίως νερού αλλά και άλλων ποτών, παράλληλα με την ποσότητα του νερού που περιέχεται στα τρόφιμα και που μπορεί να φθάνει μέχρι και το 25% της ημερήσιας πρόσληψης. Η συνιστώμενη ποσότητα πρέπει να καταναλώνεται ακόμα και όταν κάποιος δεν αισθάνεται δίψα. Σε περιβάλλον υψηλών θερμοκρασιών η ποσότητα πρέπει να αυξάνεται ανάλογα.
2.Η δίψα λειτουργεί ως προειδοποίηση ότι ο οργανισμός μας χρειάζεται υγρά. Δεν είναι υγιές να περιμένει κάποιος την εμφάνισή της για να καταναλώσει κάποιο υγρό, ιδίως στην περίπτωση ηλικιωμένων ανθρώπων που το αίσθημα της δίψας συχνά δεν γίνεται άμεσα αντιληπτό. Είναι συνεπώς σκόπιμο να πίνουμε κάποιο υγρό πριν αισθανθούμε δίψα.
3.Iδιαίτερη προσοχή απαιτείται όταν υπάρχουν συνθήκες που μπορούν να ευνοήσουν την εμφάνιση αφυδάτωσης, όπως πχ υψηλή θερμοκρασία ή ξηρασία, πυρετός, διάρροια, εμετοί κ.α. Σε περίπτωση σωματικής άσκησης πρέπει να αποφεύγονται οι θερμότερες ώρες της ημέρας, η έκθεση στον ήλιο και να χρησιμοποιούνται ελαφρά ρούχα που επιτρέπουν στο δέρμα να αναπνέει.
4.Τα συμπτώματα της αφυδάτωσης στους ηλικιωμένους δε γίνονται εύκολα και έγκαιρα αντιληπτά. Τα συχνότερα από αυτά είναι δίψα, ξηρότητα της βλεννογόνου και του δέρματος, μείωση στην ποσότητα των ούρων, δυσκοιλιότητα και σε σοβαρότερες περιπτώσεις ξαφνική απώλεια βάρους, υπνηλία, πονοκέφαλοι, κόπωση και έκκριση ούρων σκούρου χρώματος.
5.Το νερό και τα ποτά με συγκεκριμένη ποσότητα γρήγορα απορροφώμενων σακχάρων και μεταλλικών αλάτων είναι το κλειδί για την επίτευξη ενός ικανοποιητικού επιπέδου ενυδάτωσης. Επίσης βοηθούν στην αντιμετώπιση περιπτώσεων ήπιας αφυδάτωσης. Η εναλλαγή και η ποικιλία στη γεύση των ποτών μπορεί να κάνει ευκολότερη και συστηματικότερη την πρόσληψη υγρών, κυρίως στην περίπτωση των ηλικιωμένων.
6.Τα αλκοολούχα ποτά όχι μόνο δεν προσφέρονται για την πρόληψη της αφυδάτωσης, αλλά αντίθετα η κατανάλωσή τους μπορεί και να την προκαλέσει. Η κατανάλωσή τους συνεπώς είναι σκόπιμο να περιορίζεται αν όχι να αποφεύγεται εντελώς.
7.Εκτός από τα υγρά, υπάρχουν και τροφές που περιέχουν νερό σε ποσότητες αρκετές προκειμένου να βοηθήσουν τους ηλικιωμένους να διατηρήσουν το απαιτούμενο επίπεδο ενυδάτωσης. Τέτοιες τροφές είναι κυρίως τα φρούτα και τα λαχανικά (καρπούζι, πεπόνι, φράουλες, πορτοκάλια, τομάτες, καρότα κ.α.).
8.Τα μεγάλα γεύματα πρέπει γενικά να αποφεύγονται. Σε περίπτωση που υπάρξει μεγάλη κατανάλωση φαγητού, θα πρέπει αντίστοιχα να αυξηθεί και η ποσότητα των προσλαμβανόμενων υγρών. Οι γιατροί θα πρέπει να παρακολουθούν τις αλλαγές στη δίαιτα των ηλικιωμένων προκειμένου να προσαρμόζουν ανάλογα και τις οδηγίες που τους δίνουν σχετικά με την ενυδάτωση.
9.Η ευρεία χρήση συγκεκριμένων φαρμάκων (διουρητικά, καθαρτικά κ.α.) μπορεί να επηρεάσει το επίπεδο ενυδάτωσης του οργανισμού. Απαιτείται λοιπόν συνεννόηση με τον γιατρό που παρακολουθεί το άτομο.
10.Σε περίπτωση προβλημάτων κατάποσης (δυσφαγία) θα πρέπει να λαμβάνονται όλα τα απαραίτητα μέτρα προκειμένου να εξασφαλισθεί επαρκής ενυδάτωση, όπως η χρήση πυκνωτικών ή η κατανάλωση υγρών σε μορφή ζελέ που έχουν ομογενοποιημένη υφή και πυκνότητα.
11.Σε περιπτώσεις μεγαλύτερης του συνηθισμένου σωματικής άσκησης αυξάνονται οι απώλειες του οργανισμού σε νερό και μεταλλικά άλατα, οπότε πρέπει αντίστοιχα να αυξηθεί και η πρόσληψη υγρών, ακόμα και πάνω από τα 3 λίτρα ημερησίως, ανάλογα με τη διάρκεια και την ένταση της άσκησης.

Οι παραπάνω οδηγίες απευθύνονται γενικά σε ηλικιωμένους ανθρώπους. Άτομα με συγκεκριμένα παθολογικά προβλήματα που έχουν π.χ. να κάνουν με τους νεφρούς, την καρδιά ή το συκώτι θα πρέπει να συμβουλευθούν το γιατρό τους πριν προχωρήσουν σε αλλαγές στον τρόπο ενυδάτωσης του οργανισμού τους.

ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΟΥΣ

1.Η ημερήσια πρόσληψη υγρών (νερού, άλλων ποτών και τροφών με υψηλή περιεκτικότητα σε νερό) θα πρέπει να υπερβαίνει τα 2 λίτρα.
2.Σε ειδικές περιπτώσεις (στρες, σωματική άσκηση, εμετοί, διάρροιες, ιδιαίτερες περιβαλλοντικές συνθήκες) η ημερήσια πρόσληψη θα πρέπει να προσαρμόζεται ανάλογα και να υπερβαίνει ακόμα και τα 3 λίτρα υγρών.
3.Η πρόσληψη υγρών θα πρέπει να γίνεται σταδιακά κατά τη διάρκεια της ημέρας, με έμφαση τις πρωινές και απογευματινές ώρες ώστε να αποφεύγονται προβλήματα διούρησης κατά το νυχτερινό ύπνο.
4.Ένα με δύο ποτήρια νερού αμέσως μετά το πρωινό ξύπνημα βοηθούν σημαντικά στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας.
5.Ένα ποτήρι νερό θα πρέπει να συνοδεύει κάθε γεύμα, καθώς βοηθά στην κατάποση των τροφών. Μεγαλύτερη ποσότητα θα πρέπει όμως να αποφεύγεται γιατί επιταχύνει το αίσθημα του κορεσμού.
6.Θα πρέπει να υπάρχει ποικιλία υγρών, τόσο από τα τρόφιμα (φρούτα, λαχανικά, σούπες, ζωμοί) όσο και από τα ποτά (νερό, χυμοί, τσάι, αναψυκτικά). Η ποικιλία γεύσεων κάνει ευκολότερη την επίτευξη του στόχου της απαιτούμενης ημερήσιας πρόσληψης.
7.Η ποσότητα και τα είδη των υγρών που επιτρέπονται μπορούν να περιορισθούν μετά από συμβουλή γιατρού στην περίπτωση ύπαρξης σοβαρών προβλημάτων υγείας.
8.Η θερμοκρασία των υγρών που προσλαμβάνονται θα πρέπει να είναι μεταξύ 11 και 14 βαθμών Κελσίου.

--------------------------------------------------------------------------------
Nutri - Care, Λ. Αλεξάνδρας 192 –β, Αμπελόκηποι, 11522, Αθήνα



Αρθρογράφος: Παπαδοπούλου Αναστασία, Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

Click here to open the popup

Μην ξαναχάσετε ποτέ τα νέα του Nutri-Care

Εγγραφείτε στο Newsletter μας

Συμπληρώστε το email σας στο παρακάτω πεδίο και επιλέξτε Subscribe
Υποβολή