Εγγραφείτε στο Newsletter!!
 
ΑΡΘΡA  >> Διατροφή & Υγεία - Αντιμετώπιση Νόσων μέσω Διατροφής >> Απώλεια βάρους για δυνατή καρδιά


img_5054e02cc18c7.jpg

Τις τελευταίες δεκαετίες έχουν πραγματοποιηθεί στη χώρα μας μια σειρά από σημαντικές κοινωνικές μεταβολές, οι οποίες έχουν συντελέσει σε μια ευρύτερη αλλαγή του σύγχρονου τρόπου ζωής. Το φαινόμενο αυτό έχει ως άμεση συνέπεια την αύξηση της συχνότητας εμφάνισης προβλημάτων που σχετίζονται με τη λειτουργία της καρδιάς και των αγγείων. Παράλληλα, οι καρδιαγγειακές παθήσεις αποτελούν την κύρια αιτία πρόωρων θανάτων στη Ευρώπη. Οι περισσότεροι από αυτούς σχετίζονται σημαντικά με τον τρόπο ζωής , γεγονός που μας δείχνει ότι τροποποιώντας  ορισμένες συνήθειες στον τρόπο ζωής , μπορεί κάποιος  να εξασφαλίσει καλή υγεία στην καρδιά του  και να προλάβει την εξέλιξη ή και να αντιμετωπίσει την εμφάνιση νοσημάτων και διαταραχών που σχετίζονται με καρδιαγγειακές δυσλειτουργίες.
Οι ποιο σημαντικοί παράγοντες κινδύνου που αφορούν τον τρόπο ζωής και μπορούν να τροποποιηθούν είναι : ο έλεγχος του σωματικού βάρους, η διατήρηση των επιπέδων των λιπιδίων και της αρτηριακής πίεσης του αίματος σε φυσιολογικά επίπεδα μέσα και από τη φυσική δραστηριότητα, η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ, ο περιορισμός του αλατιού, η κατανάλωση φρέσκων φρούτων και λαχανικών, καθώς και γαλακτοκομικών προϊόντων χαμηλών σε λιπαρά.
Οι νέες οδηγίες της Ευρωπαϊκής Καρδιολογικής Εταιρίας, δίνουν μεγαλύτερη έμφαση όχι στην πρόληψη μέσω φαρμάκων αλλά κυρίως μέσα από τη φυσική δραστηριότητα, τον έλεγχο του σωματικού βάρους και του τρόπου ζωής και διατροφής. Το σωματικό βάρος και ο διαβήτης αποτελούν τους μόνους παράγοντες καρδιαγγειακού κινδύνου που εμφανίζουν συνεχή αύξηση με το πέρασμα του χρόνου. Η παχυσαρκία παίρνει διαστάσεις πλέον  παγκόσμιας επιδημίας σε ενήλικες και δυστυχώς σε παιδιά. Το ποιο ανησυχητικό όμως εύρημα είναι πως το εδοκοιλιακό σπλαχνικό λίπος απελευθερώνει ουσίες που παίζουν σημαντικό ρόλο στην καρδιακή λειτουργία.
Το υπερβολικό βάρος προσθέτει επιπλέον επιβάρυνση στη καρδιά με αποτέλεσμα καθώς περνάει ο καιρός να την αποδυναμώνει σταδιακά. Όσο ποιο πολύ βάρος έχουμε, τόσο ποιο πολύ πρέπει να δουλέψει η καρδιά για να καταφέρει να αντεπεξέλθει στις καθημερινές ανάγκες του οργανισμού. Αυτή η επιπλέον εργασία, με τη πάροδο του χρόνου προσθέτει μεγάλη επιβάρυνση στη καρδιά, κάνοντας έτσι το άτομο πιο επιρρεπές στο να αναπτύξει κάποια καρδιακή νόσο.  Η απώλεια βάρους με έναν υγιή τρόπο,  βοηθάει σημαντικά στο να μειωθεί το στρες στη καρδιά και να μειωθεί έτσι και ο κίνδυνος των καρδιακών παθήσεων. 
Πολύ σημαντικό για την υγεία της καρδιάς μας είναι η μείωση της πρόσληψης των κορεσμένων λιπαρών (δηλαδή των λιπαρών ζωικής προέλευσης και των παραγόντων  αυτών όπως το βούτυρο και τα γαλακτοκομικά προϊόντα) καθώς και τα επίπεδα χοληστερόλης του αίματος. Τα ω-3 λιπαρά οξέα με τη σειρά τους φαίνεται να έχουν ισχυρή προστατευτική δράση . Αντίστοιχη δράση έχουν συγκεκριμένα μοντέλα –πρότυπα διατροφικών συνηθειών που περιλαμβάνουν αυξημένη κατανάλωση φρούτων και λαχανικών, ελαίων πλούσιων σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα (όπως το ελαιόλαδο) και γαλακτοκομικών προϊόντων χαμηλών σε λιπαρά. Ένα χαρακτηριστικό τέτοιο διατροφικό πρότυπο είναι αυτό της Μεσογειακής Διατροφής.
Πολύ πιο σημαντικό όφελος έχουμε εάν αυτή η απώλεια βάρους  μέσα από μια υγιεινή  διατροφή  συνοδεύεται και από ήπια άσκηση . Αυτό συμβαίνει γιατί μέσα από την άσκηση η καρδιά  –όπως και κάθε άλλος μυς – δυναμώνει και γίνεται ισχυρότερη. Έτσι, μπορεί να αντλεί μεγαλύτερη ποσότητα αίματος σε κάθε κτύπο, μειώνοντας  ακόμα περισσότερο την πίεση σε αυτήν. Προσοχή όμως πρέπει να δοθεί στην ένταση της άσκησης η οποία δεν πρέπει να εισαχθεί πολύ γρήγορα και απότομα, γιατί τότε πραγματικά μπορεί να μας βλάψει αντί να μας ωφελήσει.   Ο τρόπος εισαγωγής της άσκησης διαφέρει για κάθε άτομο και εξαρτάται από πολλούς παράγοντες γι’ αυτό καλό θα ήταν να γίνεται με την καθοδήγηση κάποιου ειδικού. Τα άτομα με χρόνιες καρδιακές παθήσεις θα πρέπει πριν ξεκινήσουν οποιαδήποτε μορφή άσκησης να συζητήσουν πρώτα με το γιατρό τους για τυχόν περιορισμούς.  Πρέπει να σημειωθεί  όμως , ότι ακόμα και αν δεν μπορούμε να κάνουμε μια μορφή άσκησης συστηματικά,  οποιαδήποτε μορφή αύξησης της  σωματικής δραστηριότητας μπορεί να είναι ευεργετική για την υγεία και ότι ακόμα και οι μικρές περίοδοι άσκησης δρουν αθροιστικά. Η άσκηση φαίνεται να έχει ακόμα μεγαλύτερο νόημα όταν αναφερόμαστε στις νεαρές ηλικίες. Τα παιδιά θα πρέπει να ασκούνται καθημερινά με απώτερο στόχο τουλάχιστο μισή ώρα άσκησης τις περισσότερες ημέρες της εβδομάδας.

--------------------------------------------------------------------------------

Nutri - Care

Λ. Αλεξάνδρας 192β - Αμπελόκηποι

Λ. Ιασωνίδου 54β - Ελληνικό



Αρθρογράφος: Πόγκα Μαρίνα, Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

Click here to open the popup

Μην ξαναχάσετε ποτέ τα νέα του Nutri-Care

Εγγραφείτε στο Newsletter μας

Συμπληρώστε το email σας στο παρακάτω πεδίο και επιλέξτε Subscribe
Υποβολή