Εγγραφείτε στο Newsletter!!
 
ΑΡΘΡA  >> Ψυχολογία & Ψυχιατρική >> Επικοινωνία: Η τέχνη του να ακούς τον εαυτό σου… και τους άλλους


img_5485e8e6f2f18.jpg

Τι ψάχνει κανείς στις σχέσεις του με τους ανθρώπους; Ενδιαφέρον, υποστήριξη, φροντίδα, ειλικρίνεια, εμπιστοσύνη, κατανόηση, ασφάλεια, συντροφικότητα, αποδοχή, σεβασμό, συνεννόηση… επικοινωνία. 
Η καλή επικοινωνία είναι το πιο σημαντικό στοιχείο για μια υγιή και λειτουργική σχέση. Είναι αυτό που επιζητούν όλοι πέρα και πάνω από διάφορα επιμέρους στοιχεία. Τι είναι  όμως αυτό που συχνά την καθιστά τόσο δύσκολη;
Ένα πρώτο στοιχείο είναι ότι δεν έχουμε μάθει να μιλάμε καθαρά για τα συναισθήματα και τις ανάγκες μας. Αναλογιστείτε πόσες φορές έχετε  απαντήσει ότι είστε καλά ενώ στην πραγματικότητα μπορεί να κατακλύζεστε από αρνητικές σκέψεις και συναισθήματα. Αναλογιστείτε ακόμη πόσες φορές έχετε αισθανθεί απογοήτευση ή θυμό επειδή οι άλλοι δεν καταλαβαίνουν τί σας συμβαίνει, πώς  νιώθετε και δεν κάνουν κάτι για αυτό.
Τις πρώτες πληροφορίες για το πώς επικοινωνούν οι άνθρωποι μεταξύ τους τις παίρνουμε από την οικογένειά μας. Για παράδειγμα, αν οι γονείς σας συνήθιζαν να μη μιλούν για τις βαθύτερες σκέψεις του, τα συναισθήματά τους, τη χαρά, τη λύπη, τις αγωνίες τους, αν δεν εξέφραζαν το θυμό ή δε διεκδικούσαν τις ανάγκες τους, τότε αυτό είναι το πρώτο μοτίβο επικοινωνίας που μάθατε και που ενδεχομένως επαναλαμβάνετε στις σχέσεις σας. Αν μια κυρίαρχη πεποίθηση στην οικογένειά σας είναι ότι ο καθένας πρέπει να περνά και να αντιμετωπίζει μόνος του αυτό που του συμβαίνει, τότε ίσως κάνετε κι εσείς το ίδιο, αποκλείοντας το να μοιραστείτε με έναν δικό σας άνθρωπο αυτό που σας απασχολεί.
Η μαγική σφαίρα
Στις πιο κοντινές μας σχέσεις τείνουμε να πιστεύουμε ότι επειδή οι άλλοι «μας ξέρουν», αντιλαμβάνονται πώς αισθανόμαστε και θα συμπεριφερθούν αναλόγως. Είναι σαν να περιμένουμε οι άλλοι να έχουν μια μαγική σφαίρα και να μαντεύουν πώς νιώθουμε και τι θέλουμε από εκείνους. Βέβαια, τις περισσότερες φορές κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει, και το αποτέλεσμα είναι να βιώνουμε απογοήτευση, θυμό, ματαίωση και μοναξιά.
Ένα δεύτερο σημαντικό στοιχείο είναι ότι δεν έχουμε μάθει να ακούμε πραγματικά τους άλλους. Συνήθως, απορροφούμαστε από άλλες παράλληλες σκέψεις, ή σπεύδουμε να πούμε τη γνώμη μας,  τη δική μας εμπειρία, να δώσουμε μια συμβουλή, ή να ασκήσουμε κριτική σε αυτό που μας λέει ο συνομιλητής μας. Παρατηρήστε τον εαυτό σας και θα διαπιστώσετε πόσο δύσκολο σας είναι να παραμείνετε σιωπηλοί μέχρι να ολοκληρώσει ο άλλος αυτό που θέλει να πει. Πόσο αλήθεια πιστεύετε ότι μπορείτε να βγαίνετε για λίγο από τα δικά σας κουτάκια και να βλέπετε και την οπτική του άλλου;  Πόσο εύκολα καταλαβαίνετε ποιο είναι το συναίσθημα που υπάρχει πίσω από τα λεγόμενα του συνομιλητή σας;

Πώς μπορούμε να βελτιώσουμε την επικοινωνία μας με τους άλλους;
•Προσπαθείτε να αναγνωρίζετε τα συναισθήματά σας και να είστε σε επαφή με αυτά.
Όταν είστε χαρούμενος, είστε χαρούμενος, όταν είστε λυπημένος ή θυμωμένος ή φοβισμένος, δεν χρειάζεται και πάλι να δείχνετε χαρούμενος. Για ορισμένους ανθρώπους είναι πολύ δύσκολο να βιώνουν δυσάρεστα συναισθήματα, γι’  αυτό προτιμούν να τα αποφεύγουν. Κάποια στιγμή, ωστόσο, η πίεση που αισθάνονται για να δείχνουν κάτι διαφορετικό από αυτό που πραγματικά αισθάνονται, γίνεται αφόρητη. Όσο κι αν προσπαθήσετε να κρύψετε το συναίσθημά σας, το σώμα σας σάς προδίδει. Μην ξεχνάτε ότι το μεγαλύτερο κομμάτι της ανθρώπινης επικοινωνίας γίνεται με μη λεκτικό τρόπο, μέσω της στάσης του σώματός σας,  της έκφρασης του προσώπου σας, του τόνου της φωνής σας. Όταν αυτά δεν συμβαδίζουν, δημιουργείται σύγχυση και σε εσάς τους ίδιους αλλά και στο συνομιλητή σας.
•Τολμήστε να πείτε πώς αισθάνεστε
Συχνά, όταν αποκαλύπτουμε τα συναισθήματά μας, νιώθουμε εκτεθειμένοι, απροστάτευτοι, αδύναμοι. Μπορεί να φοβόμαστε ότι δεν θα μας καταλάβουν, ή ότι θα μας απορρίψουν.  Μπορεί όμως να διαπιστώσουμε ότι και οι άλλοι βιώνουν ανάλογα ή διαφορετικά συναισθήματα, τα οποία δεν είχαμε φανταστεί. Αυτό ίσως μας βοηθήσει να αποδεχτούμε αυτό που νιώθουμε αλλά και να κατανοήσουμε καλύτερα τους άλλους και να έρθουμε πιο κοντά τους.
•Προσπαθείτε να διατυπώνετε αυτό που θέλετε με όσο το δυνατόν πιο σαφή και κατανοητό τρόπο.
Αυτό κάποιες φορές δεν είναι τόσο εύκολο, καθώς οι σκέψεις και τα συναισθήματά μας δεν είναι πάντα τόσο ξεκάθαρα μέσα μας. Δηλώστε ότι είστε μπερδεμένοι,  δώστε χρόνο στον εαυτό σας και ζητήστε το ίδιο και από τους άλλους.  Είναι βέβαιο ότι όλοι έχουν βρεθεί κάποια στιγμή σε παρόμοια κατάσταση.     
•Προσπαθείτε να ακούτε πραγματικά
Εσείς ακούτε πραγματικά τον άλλο ή μένετε περισσότερο σε αυτό που θέλετε εσείς να πείτε; Τί εννοεί ο συνομιλητής σας; Πώς φαντάζεστε ότι νιώθει; Μπορείτε να βάλετε τον εαυτό σας στη θέση του; Προσπαθείτε να ακούτε πραγματικά τον άλλο για να έχτε πιο ουσιαστική επικοινωνία.

--------------------------------------------------------------------------------

Nutri - Care

Λ. Αλεξάνδρας 192β - Αμπελόκηποι

Λ. Ιασωνίδου 54β - Ελληνικό



Αρθρογράφος: Χαρά - Ιφιγένεια Τόμπρα, Ψυχολόγος

Click here to open the popup

Μην ξαναχάσετε ποτέ τα νέα του Nutri-Care

Εγγραφείτε στο Newsletter μας

Συμπληρώστε το email σας στο παρακάτω πεδίο και επιλέξτε Subscribe
Υποβολή