Εγγραφείτε στο Newsletter!!
 
ΑΡΘΡA  >> Διατροφή >> Οφέλη των γαλακτοκομικών μειωμένων λιπαρών


img_564ce58ddf920.jpg

Τα τελευταία χρόνια και ιδιαίτερα στις δυτικές κοινωνίες παρατηρείται αυξημένη διαιτητική πρόσληψη ολικού και κορεσμένου λίπους, καθώς και χοληστερόλης από πηγές όπως το κόκκινο κρέας, το βούτυρο, τρόφιμα που παρασκευάζονται από αυτό και τα πλήρη γαλακτοκομικά, η οποία έχει συνδεθεί με την εμφάνιση καρδιαγγειακών νοσημάτων. Αυτός είναι και ο λόγος που οι συστάσεις ισορροπημένης διατροφής κρίνουν αναγκαία τη μείωση της διαιτητικής πρόσληψης του λίπους ζωικής προέλευσης. Ανάμεσα στις παραπάνω ομάδες τροφίμων, ωστόσο, τα γαλακτοκομικά κατέχουν μια ξεχωριστή θέση στην καθημερινότητά μας, καθώς εκτός από λιπαρά, εφοδιάζουν τον οργανισμό μας με πολύτιμα θρεπτικά για την υγεία μας συστατικά, και κυρίως ασβέστιο και πρωτεΐνες, καθώς αποτελούν τα μοναδικά τρόφιμα ζωικής προέλευσης που συστήνεται να καταναλώνουμε καθημερινά. Το γεγονός, αυτό, οδήγησε τη βιομηχανία τροφίμων στην έξυπνη λύση της παραγωγής γαλακτοκομικών προϊόντων (γάλα, γιαούρτι, τυρί) χαμηλών σε λιπαρά, γνωστά και ως light.

Πως τα διακρίνουμε; Η ένδειξη “light” ή «μειωμένη περιεκτικότητα σε» χρησιμοποιείται για να περιγράψει, σύμφωνα με τον Κοινοτικό Κανονισμό N°1924/2006 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ένα τρόφιμο από το οποίο έχει αφαιρεθεί το 30% ενός θρεπτικού συστατικού σε σύγκριση με το κανονικό προϊόν. Με άλλα λόγια, ένα γαλακτοκομικό προϊόν που χαρακτηρίζεται ως “light” θα πρέπει να έχει τουλάχιστον 30% λιγότερο λίπος σε σύγκριση με ένα γαλακτοκομικό προϊόν πλήρες σε λιπαρά. Το light γάλα κυκλοφορεί ως ημιαποβουτυρωμένο (1-2% λιπαρά) και αποβουτυρωμένο (0% λιπαρά), το light γιαούρτι συναντάται συνήθως με 0%, 1% και 2% λιπαρά αντίστοιχα, ενώ τα light τυριά ποικίλουν σε περιεκτικότητα σε λίπος, κυρίως ανάλογα με το είδος τους (σκληρό, μαλακό, τυρί κρέμα κλπ).

Τυριά μειωμένων λιπαρών και οφέλη για την υγεία. Οι light επιλογές τυριού, όταν αντικαθιστούν την πλήρη εκδοχή τους, μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση των συνολικά προσλαμβανόμενων θερμίδων, και κυρίως του ολικού και κορεσμένου λίπους καθώς και της χοληστερόλης. Το τυρί χαμηλών λιπαρών, ταυτόχρονα όμως, εξασφαλίζει και τα υπόλοιπα θρεπτικά συστατικά του τυριού, όπως τα μέταλλα (ασβέστιο) και τις βιταμίνες (Α και Β) αναλλοίωτα, προσφέροντας έτσι το υψηλό του θρεπτικό περιεχόμενο σε μια πιο «φιλική» για την υγεία εκδοχή. Παράλληλα, τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερες μελέτες υποστηρίζουν τη σχέση μεταξύ της κατανάλωσης γαλακτοκομικών χαμηλών σε λιπαρά με καλύτερους δείκτες υγείας.

Έλεγχος σωματικού βάρους: Η κατανάλωση light γαλακτοκομικών έχει συσχετισθεί με τη ρύθμιση του σωματικού βάρους, τη μειωμένη περιφέρεια μέσης και τα χαμηλότερα ποσοστά λίπους σε σύγκριση με άτομα με χαμηλή κατανάλωση light γαλακτοκομικών. Επίσης, η μειωμένη περιεκτικότητα των light γαλακτοκομικών σε κορεσμένα και ολικά λίπη, σε συνδυασμό με την καλή περιεκτικότητά τους σε πρωτεΐνες, οι οποίες φαίνεται να συμβάλουν στην προαγωγή του αισθήματος του κορεσμού, εμφανίζει ιδιαίτερη σημασία στην επίτευξη μειωμένης ενεργειακής πρόσληψης και στη διατήρηση του σωματικού βάρους.

Αρτηριακή πίεση: Τα γαλακτοκομικά μειωμένων λιπαρών φαίνεται να παίζουν σημαντικό ρόλο και στον έλεγχο της αρτηριακής πίεσης. Σύμφωνα με τις βασικές οδηγίες του διατροφικού σχήματος/ δίαιτας DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension), που αναφέρεται σε άτομα με υπέρταση, συστήνεται η κατανάλωση 2-3 μερίδων άπαχων ή ημίπαχων γαλακτοκομικών προϊόντων σε καθημερινή βάση, όπου μία μερίδα τυριού ισοδυναμεί με 30 γρ. Παράλληλα, πρόσφατη ανασκόπηση της βιβλιογραφίας έδειξε πως η κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων αποτελεί βασικό στοιχείο μιας διατροφής για την επίτευξη της καλής καρδιαγγειακής λειτουργίας, ενώ αποτελέσματα του επανελέγχου (follow-up) της μελέτης PREDIMED που πραγματοποιήθηκε σε 2290 ηλικιωμένα άτομα, έδειξαν ότι η κατανάλωση light γαλακτοκομικών συσχετίστηκε αρνητικά με τα επίπεδα συστολικής πίεσης, γεγονός που υποδεικνύει την πιθανή προστατευτική δράση των χαμηλών σε λιπαρά γαλακτοκομικών κατά της υπέρτασης σε ηλικιωμένα άτομα.

Συμπερασματικά, ενσωματώνοντας και αντικαθιστώντας τα πλήρη γαλακτοκομικά με μειωμένων λιπαρών γαλακτοκομικά στην καθημερινότητά μας, εκτός από το όφελος σε θερμίδες και λιπαρά, κερδίζουμε παράλληλα και σημαντικά οφέλη για την υγεία.

 

Πηγές

Kris-Etherton PM, Grieger JA, Hilpert KF, West SG. Milk products, dietary patterns and blood pressure management. J Am Coll Nutr. 2009 Feb;28 Suppl 1:103S-19S.

Toledo E, Delgado-Rodríguez M, Estruch R, Salas-Salvadó J, Corella D, Gomez-Gracia E, Fiol M, Lamuela-Raventós RM, Schröder H, Arós F, Ros E, Ruíz-Gutiérrez V, Lapetra J, Conde-Herrera M, Sáez G, Vinyoles E, Martínez-González MA. Low-fat dairy products and blood pressure: follow-up of 2290 older persons at high cardiovascular risk participating in the PREDIMED study. Br J Nutr. 2009 Jan;101(1):59-67.

Poddar KH, Hosig KW, Nickols-Richardson SM, Anderson ES, Herbert WG, Duncan SE. Low-Fat Dairy Intake and Body Weight and Composition Changes in College Students. J Am Diet Assoc. 2009 Aug;109(8):1433-8.

Van Loan M. The role of dairy foods and dietary calcium in weight management. J Am Coll Nutr. 2009 Feb;28 Suppl 1:120S-9S.

--------------------------------------------------------------------------------

Nutri - Care

Λ. Αλεξάνδρας 192β - Αμπελόκηποι

Λ. Ιασωνίδου 54β - Ελληνικό



Αρθρογράφος: Παπαδοπούλου Αναστασία, Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

Click here to open the popup

Μην ξαναχάσετε ποτέ τα νέα του Nutri-Care

Εγγραφείτε στο Newsletter μας

Συμπληρώστε το email σας στο παρακάτω πεδίο και επιλέξτε Subscribe
Υποβολή